Årets kammermusikk-konsert på Halvorsen Musikkfest presenterer musikk fra romantikkens fineste repertoar. Edvard Griegs Klavertrio, det eneste verk han skrev for trio, men som hører til blant de mest fremførte på festivaler. Andante i c-moll har de umiskjennelige Grieg-temaer, med røtter i det norske tonespråk. Fra mørk moll til lysere dur, melankolsk og intens, slik vi kjenner Griegs musikk. F. Mendelssohn skrev to store pianotrioer. På programmet denne kvelden står trio nr. 1, d-moll. Et tidlig romantisk mesterverk i 4 satser, fylt med mer vakker tematikk enn de fleste komponister skriver i løpet av hele karrieren. Særlig de to første satsene bugner av nydelige melodier. Deretter en lekende Scherzo, før en forrykende finale, der den geniale komponisten Mendelssohn folder ut hele sitt repertoar av komposisjon og evne til uttrykk. Johannes Brahms Klaverkvartett i c-moll spilles etter pause. Brahms ulykkelige kjærlighet til Clara Schumann er uttrykt i denne komposisjonen. Den første satsen (Allegro non troppo) er en stormfulle sats som veksler mellom voldsomhet og svevende lidenskap. ". sats; Scherzo en spennende, frenetisk musikalsk samtale. 3. sats er en øm kjærlighetssang uten ord. Det varme første temaet introduseres av celloen, og blir deretter en sanselig duett mellom cello og fiolin. Denne musikken gir oss en følelse av dyp lengsel, mystikk mens de siste taktene er et gripende farvel. Den siste satsen (Allegro comodo) er igjen stormfull og intens. Musikk som treffer tilhørerens hjerte, intenst og forrykende virtuost.
Konserten er i to avdelinger, med en pause og varer til ca. 20.40
Hvor: Børsbygningen ligger på Bragernes Torg og ble innviet i 1871. Børssalen er en meget vakker sal og er de fineste omgivelsene for å oppleve akustisk musikk. Børsen har stått i sentrum for kongebesøk og store offisielle mottakelser i Drammen. Både Kong Haakon, Kong Olav og Kong Harald har gjestet lokalet. Rammen rundt Børsen-konsertene er stemningsfull, og i tillegg til å oppleve musikk er det mulig å kjøpe noe å drikke, før konserten og i pausen. Dørene til salen åpnes ca. 25 min før konserten begynner.
Hvem står på scenen i kveld:
Thormod Rønning Kvam er i ferd med å etablere seg som pianist i det unge, skandinaviske toppsjiktet. Opptredener i Londons Wigmore Hall, Hovedscenen i Den Norske Opera, Grünewaldsalen i Stockholm Konserthus, Harpa i Reykjavik, Grieghallen og på Hardanger Musikkfest utgjør noen av høydepunktene fra de siste årene. Han er allerede blitt utnevnt til Associate of the Royal Academy of Music – en utmerkelse som gis til alumni som 'skaper en forskjell gjennom sitt profesjonelle virke’. Hans debutalbum med musikk av Janáček utgis på LAWO Classics neste år. Thormod har også et sterkt engasjement for å fornye den klassiske musikkarven, et arbeid han gjør som kunstnerisk leder for Aulaseriene, en kammermusikksatsning med konserter gjennom hele året i Universitetets aula i Oslo og på kulturdestinasjonen Ramme i Hvitsten – og snart i Universitetsaulaen i Bergen.
Catherine Bullock er solo-bratsjist I Oslo Filharmoniske Orkester og Det Norske Kammerorkester. Hun har tidligere vært solo i London Philharmonic Orchestra, the Scottish Chamber Orchestra og Camerata Nordica. Hun har i tillegg vært solist med en rekke orkestre bl.a. Kristiand Symfoniorkester, Det Norske Kammerorkester og Oslo Filharmoniske Orlester, med dirigenter som André Previn Marin Alsop og Herbert Blomstedt. I 2013 var hun solist på Proms. Hun har spilt in flere CD’er for Simax. Catherine spiller på en Guadagnini bratsj fra Dextra Music.
Birgitte Stærnes har opptrådt i Frankrike, England, Spania, Spitsbergen, Danmark, Kanariøyene Øyer, Tsjekkia, Italia, Estland, USA, Russland og Sør-Amerika. Hun har spilt på de store festivalene i Norge. Hun blir regelmessig invitert til festivaler i Europa. Konsertene hennes og CD’er er blitt omtalt i de store magasinene og avisene som The Gramophone, Musical Opinion, The Strad ... Aftenposten, Dagbladet og VG. Birgitte er sterkt viet til kammermusikk og har spilt i saler som Salle Cortot, Paris, Wigmore Hall, Purcel Room, London, Rudolfinum, Praha ... Les mer
Den franske cellisten Marc Coppey regnes blant verdens ledende cellister. Siden han vant første pris i Leipzig-Bach-konkurranse som 18-åring, fikk han samarbeide først med legender som Yehudi Menuhin og Mstislav Rostropovich. Deretter fulgte internasjonale debutkonserter i Paris og Moskva, med invitasjoner til de største orkestrene og festivalene. Marc Coppey har samarbeidet med ledende komponister i Europa, og har spesiell forkjærlighet for å presentere samtidsmusikk og ukjente verk. I tilegg dirigerer han, leder kammerorkestre, er involvert i festivaler som kunstnerisk leder. Hans siste innspilling av Shostakovitch cello-konserter med Polsk Radio Symfoniorkester, solo verk av Kodaly, og samlingen av fransk cellomusikk har høstet glitrende kritikker i de store musikkmagasinene. Hans tolkninger av kammermusikk blir betegnet som sjeldent intense og engasjerende. Han har samarbeidet med legender som Maria-Joao Pires, Victoria Mullova og Vadim Gluzman. Les mer